ISUZU KENDO CNG Interliner, novinka na veletrhu CZECHBUS 2021

Postupně se vracím k jednotlivým exponátům na veletrhu CZECHBUS. Překvapením v expozici TURANCAR byl mimořádně nápadný meziměstský třináctimetrový autobus Kendo s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Novinky na výstavě Czechbus 2021
Novinky na výstavě Czechbus 2021

Vystavený autobus se představil v rámci evropské cesty „Isuzu Euro Tour 2021“. Kendo získalo zlatou prestižní cenu A'Design Award and Competition v kategorii Interliner, což je největší světová designová soutěž oceňující nejlepší návrhy a produkty. Druhým vyznamenáním byla první cena v soutěži Sustainable Bus Award 2022, udělovaná sedmi hlavními evropskými časopisy o užitkových vozidlech z Itálie, Francie, Velké Británie, Německa, Španělska, Rumunska a Slovinska s názvem v překladu Udržitelný autobus roku v meziměstském segmentu. Porota Sustainable Bus Award, složená z mezinárodních expertů, hodnotila vozidla zařazená do užšího výběru na základě různých faktorů, jako je například design, spotřeba paliva, emise, bezpečnost, komfort, hlučnost, recyklovatelnost součástí a obecný závazek výrobce k ochraně životního prostředí.

isuzu kendo praha 2021 2

Před veletrhem jsem měl čas si autobus vyzkoušet na silnicích v Praze a v okolí hlavního města. Kendo z mého pohledu ničím nezaostává za referencemi evropských časopisů a dopravních expertů. Je díky pohonu CNG mimořádně tiché v celém vnitřním prostoru. Skvělé zvládá pérování na nekvalitních silnicích mimo obec i v centru Prahy. Možná bych ocenil větší počáteční akceleraci i výkon, je třeba však brát v úvahu, že parametry autobusu jsou optimalizovány s ohledem na docílení co nejnižších emisí a spotřeby paliva. Asi bych se také přimlouval za lepší umístění přístrojů (tachometru a otáčkoměru) na palubní desce, které byly zakryty při určité poloze nastavení volantu. Co se týká ostatní logické ergonomie uspořádání pracoviště řidiče, je na mimořádně vysoké úrovni, dobře přehledné jsou všechny ovládací prvky v dobré dosažitelnosti řidiče. Pokud pojedete s Kendo poprvé jako já, bude pro vás všechno nové a je třeba si na inovativní novinky zvyknout. Na podrobnější hodnocení bych potřeboval větší časový prostor, přesto moje první zkušenost s Kendo naplnila plně mé očekávání. 

isuzu kendo praha 2021 7

isuzu kendo praha 2021 5

Isuzu Kendo CNG bylo navržené a vyvinuté výzkumným a vývojovým centrem Anadolu Isuzu a uvedené na trh v roce 2020. V Evropě již dosáhl prodej více než 50 kusů, z čehož 30 autobusů koupili zákazníci ve Francii.

Porotu zaujal nevšedně odvážný aerodynamický design exteriéru, nápaditě zakryté nádrže na CNG, vysoké boční zasklení, efektní a zároveň vysoce funkční vnější i interiérové osvětlení led technologiemi a celkově jasné rysy odlišující se designem od současných podobných autobusů. 

Kendo nabízí uživatelům vysoký jízdní komfort díky plynovému pohonu (CNG) motoru CUMMINS L9NE6D320 o objemu 8,9 litru s výkonem 320 koní v kombinaci s plně automatickou převodovkou ZF ECOLIFE 6 AP 1400. Motor je také plně kompatibilní s pohonem na bioplyn. Kendo disponuje současně největšími plynovými nádržemi o objemu 1 520 litrů, a tím dosahuje dlouhé dojezdové vzdálenosti.

Autobus KENDO je charakterizován jako multifunkční, s využitím pro linkovou dopravu i zájezdovou činnost s variabilním uspořádáním sedadel podle druhu provozované dopravy. Na veletrhu CZECHBUS se představil třináctimetrový model s kapacitou 63 míst, zvedací plošinou pro invalidní vozíky a zavazadlovým prostorem 7,5 m³. 

zvedací plošina pro invalidní vozík
zvedací plošina pro invalidní vozík

V Kendo je implementován celý seznam technologických inovací. Mezi ně patří dynamická LED signální světla, LED světla pro denní svícení, digitální multifunkční sdružený přístroj, poskytující řidiči plnou kontrolu zobrazením informací o vozidle na displeji. Umožňuje tím řidiči plně se soustředit na bezpečnou jízdu.  V základním vybavením je retardér a brzdové systémy Hill Holder, ABS, ASR, EBS, ESC&ESP a systém LDWS.  Na základě požadavku lze integrovat také sytém AEBS (Advanced Emergency Braking System – pokročilý nouzový brzdový systém).

isuzu kendo praha 2021 18

zadní část autobusu včetně osvětlení
zadní část autobusu včetně osvětlení

Závěrem, Kendo je novým inovativním počinem Anadolu Isuzu, jenž si díky své důmyslnosti hned v počátku získal respekt a dvě významná mezinárodní prestižní ocenění. Je konstrukčním řešením, které přináší dopravcům bonus v podobě ekonomického provozu a dlouhodobé udržitelnosti. Na veletrhu CZECHBUS v Praze vzbudil zaslouženou mimořádnou pozornost návštěvníků v expozici distributora společnosti TURANCAR CZ.

text, foto: Zdeněk Nesveda